۰۲۱۶۶۳۸۹۴۵۶
کارشناسی خودرو ماتریس خودرو

ماتریس خودرو ، اولین مرکزتخصصی کارشناسی خودرو تاسیس 1383

۰۲۱۶۶۳۸۹۴۵۶

بلاگ

بلاگ

12اسفند1395

کارشناسی خودرو ،بنزین سوپریامعمولی

ارسال شده توسط : | دسته بندی ها: تجارب بازدید های کارشناسی,مقالات چاپ شده و نکات آموزشی کارشناسی خودرو | نظرات: ۰

کارشناسی خودرو

کارشناسی خودرو ،بنزین سوپریامعمولی

 

این مقاله درروزنامه دنیای اقتصادبه قلم مهندس مهرآبادی به چاپ رسیده و استفاده ازمطلب بدون ذکرمنبع ونام نویسنده پیگردقانونی دارد.

                                                                      بنزین سوپر یا معمولی ؟

اگر بخواهیم این سؤال را  ازنگاه کارشناسی خودروساده‌تر توضیح دهیم، بایدگفت در کشورهای دیگر وقتی که شما به پمپ‌بنزین می‌روید و پمپ‌های متعددی در پیش روی شما قرار دارند، عدد نوشته شده بالای هر کلید یا نازل، نشان دهنده عدد خاص اکتان است. معمولاً این عدد از۸۷تا۹۵ است و در کشور خودمان به بنزین معمولی و بنزین سوپر شهرت دارند. در دنیای خودروها این‌طور بیان می‌شود که عدد بالاتر نشان‌دهنده کیفیت بهتر است. به هر حال، قدرت اسب بخار بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتر با هر باک پر، خواسته همه رانندگان است و همین موارد باعث می‌شوند که حس کنیم، عدد اکتان بالاتر برابر با کارایی بیشتر است. شرکت‌های سازنده بنزین هم این ذهنیت را دریافته و از هیچ تلاشی برای برآورده کردن این خواسته راننده‌ها دریغ نمی‌کنند. برچسب گذاری بنزین با اکتان ۸۷ به عنوان بنزین معمولی و بنزین با اکتان ۹۱ یا ۹۵ به عنوان بنزین سوپر تلاشی در جهت تقویت این طرز فکر است. از آنجایی که بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی قیمت بالاتری دارد. اینجاست که فلسفه معنی عدد اکتان بنزین وارد کارزار می‌شود. در طی زمان این تفکر در دهن افراد بوجود آمده است که سوخت با عدد اکتان بالا، تمیزتر و کامل‌تر می‌سوزد، و انرژی بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتری نسبت به بنزین با عدد اکتان معمولی برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد، زیرا این سوخت انرژی بیشتری در خود دارد.ولی آیا درواقعیت وتستهای آزمایشگاهی هم این مطلب به اثبات میرسد؟( کارشناسی خودرو ،بنزین سوپریامعمولی )

درجواب باید گفت که هیچ‌کدام از این اظهارنظرها صحیح نیستند، در حقیقت عدد اکتان بنزین هیچ ربطی به میزان قدرت آن ندارد، این عدد فقط بیان کننده این است که این سوخت قبل از اشتعال تا چه حد می‌تواند فشرده شود، هرچقدر عدد اکتان بالاتر باشد،، احتمال اشتعال تحت فشار آن کمتر است.( کارشناسی خودرو ،بنزین سوپریامعمولی )

ولی چرا همه می‌خواهند سوختی تولید کنند که اشتعال آن در موتور سخت‌تر باشد؟ برای فهمیدن نقش عدد اکتان و فشار احتراق در موتور، آشنایی با اصطلاحی به نام ( ناک)یا ضربه ضروری به نظرمیرسد. وقتی که بنزین از طریق انژکتور به داخل سیلندر اسپری می‌شود و با اکسیژن ترکیب می‌شود، طراحان موتور انتظار دارند این سوخت به حالت گاز در آنجا بماند تا زمانی که شمع‌ها روشن شوند و باعث انفجار برای حرکت به سمت پایین پیستون برای ایجاد نیرو شوند. مدت زمان این انفجار بسیار حیاتی است، بنزینی که خیلی سریع مشتعل شود باعث ایجاد ضربه(ناک) می‌شود که این عمل خروجی و کارایی موتور را کاهش می‌دهد و حتی در شرایط بد می‌تواند به موتور آسیب فیزیکی برساند. تقریباً در دستورالعمل همه وسایل نقلیه عدد اکتان بهینه برای آن وسیله درج شده است. برخی از خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای از هشداری بر روی درب باک استفاده می‌کنند که بر روی آن نوشته شده «فقط از سوخت بدون سرب با کیفیت بالا استفاده کنید.( کارشناسی خودرو ،بنزین سوپریامعمولی )
ازعواملی که بربهسوزی بنزین تاثیر میگذارد میتوان به ارتفاع ازسطح دریا اشاره کرد.هرچه ارتفاع ازسطح دریا بالاتر باشد سوخت دیرتر دچار خودسوزی میشود که مانند این است که این مانند این است که عدداکتان بنزین بالاتر باشد .وهمچنین هرچه قدر میزان رطوبت هوا افزوده شود شاهد بالا رفتن عدداکتان هستیم و همچنین باکاهش دمای هوا دوباره با افزایش عدداکتان مواجه میشویم

به عنوان جمع‌بندی بار دیگر تاکید می‌کنیم که با استفاده از سوخت‌های با درجه اکتان بالا در موتوری که برای استفاده از سوخت‌های معمولی طراحی و تنظیم شده هیچ تغییری در میزان قدرت یا کارایی موتور ایجاد نخواهد شد. تفکری هم که درباره تمیز کردن داخل موتور به واسطه استفاده از سوخت‌های با اکتان بالا رایج است، اشتباه است.پس استفاده ازبنزین سوپر بااکتان بالا درخودروهای کاربراتوری ویا دارای تکنولوژی پایین نه تنها باعث بالارفتن کارایی نمیشود ،فقط هزینه خرید سوخت گران تر را به مالک تحمیل میکند.حتی مکمل های سوخت که دراکثر پمپ بنزینهای دنیا به فروش میرسند ،دربهترین شرایط فقط میتوانند اندکی اکتان بنزین را بالاتر ببرد.که باز کارشناسی خودرو،ماتریس خودروهم نمیتواند کاربرد چشم گیری در خودروهای دارای تکنولوژی قدیمی داشته باشد.( کارشناسی خودرو ،بنزین سوپریامعمولی )

از سوی دیگر، استفاده از سوخت‌های با اکتان پایین، در موتوری که برای استفاده از سوخت‌های با اکتان بالا طراحی شده است، ریسک آسیب به موتور را افزایش می‌دهد و به مرور زمان بر کارایی آن تأثیر منفی خواهد داشت.امروزه شاهد ورود وتردد بسیاری از خودروهای دارای تکتولوژی روز درکشورمان هستیم که با توجه به شرایط سخت گیرانه مربوط به آلودگی محیط زیست خودروها درکشورهای اروپایی وآمریکایی وکیفیت بالای بنزین ارائه شده دراین کشورها ،توصیه میگردد برای خودروهای دارای این گونه موتورها حتما ازبنزین با اکتان بالا و یا همان بنزین سوپر خودمان استفاده شود.اکثراین خودروها دارای سطح بسیار پایین آلایندگی هستند تا بتوانند برای ادامه تولیدوفروش، استاندارد یورو ۵ وبه تازگی استاندارد اجباری یورو ۶ را بگذرانند.با توجه به طراجی موتور خودروهای جدید ،در صورت استفاده از بنزین باکیفیت واکتان پایین ،در دراز مدت موتور خودرو ودریچه گاز دچار دوده گرفتگی میشوند وعلاوه برپایین آمدن کارایی موتور وکاهش قدرت موتور ،احتمال آسیب دیدن موتور وجود دارد. تفکری هم که درباره تمیز کردن داخل موتور به واسطه استفاده از سوخت‌های با اکتان بالا رایج است، اشتباه است.  این یک واقعیت است که امروزه با توجه به قیمت بالای سوخت در تمام کشورها، خودروسازان معتبر در طراحی موتور خودروهای خود میزان تراکم سوخت را به گونه‌ای تنظیم میکنند که شما با بنزین معمولی که عدد اکتان پایین تری دارد، همان شتاب و قدرت مطلوب را از موتور خودروی خود به دست آورید تا برای رانندگی مطلوب نیاز به پرداخت هزینه بیشتر برای بنزین نباشید و حتی این مطلب را بعضا در تبلیغات خودروها نیز اشاره میکنند.ولی ذکراین نکته مهم است که استانداردهای تعریف سوخت دردنیا کمی متفاوت باکشورما میباشد ودربسیاری از کشورها بنرینی که تحت عنوان بنزین معمولی به فروش میرسد دارای سطح کیفی بسیار بالایی ودرحد بنرین سوپر ارائه شده درکشورخودمان است.( کارشناسی خودرو ،بنزین سوپریامعمولی )

 

کارشناسی خودرو ،بنزین سوپریامعمولی ،کارشناسی رنگ خودروبادستگاه دیجیتالی درمحل،تست وکارشناسی فنی خودروبا دستگاه دیاگ درمحل ،تست کیلومتر وتست آپشنال خودرو

 

 

 

ارسال پاسخ